Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda
Ètica de serveis socials - Formación, Investigación, Innovación y Calidad
Ètica dels Serveis Socials
Normativa
El Comité d'Ètica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana
Què és?
El Comitè és un òrgan col·legiat consultiu, de caràcter interdisciplinari, per a l'anàlisi, deliberació i assessorament en les qüestions de caràcter ètic que puguen sorgir en el desenvolupament de la pràctica de la intervenció professional en servicis i centres de servicis socials, vetllant pel dret de les persones usuàries dels mateixos al respecte a la seva dignitat personal, protecció de dades, imatge, intimitat, autonomia i llibertat.
Qui el constitueix?
El Comitè està integrat per persones professionals de prestigi reconegut en l'àmbit dels servicis socials i altres sistemes de protecció social, amb capacitació, competència i preparació adequades dels àmbits del treball social, la psicologia, l' educació social, la integració social, la salut, la justícia i la filosofia; així com persones usuàries del Sistema Públic Valencià dels Servicis Socials.
Quines són les seves funcions?
Té com a finalitat vetllar pels drets de les persones usuàries dels servicis socials, a través de la identificació, anàlisi, avaluació i orientació sobre els aspectes ètics que sorgeixen en la pràctica de la intervenció professional i sobre aquelles decisions que els afecten, i té les funcions següents:
- Promoure l' adopció de principis ètics en les polítiques socials, en la provisió dels servicis socials i en les actuacions professionals en servicis socials.
- Afavorir la presa de consciència professional i ciutadana sobre la importància d' una reflexió ètica en el marc dels servicis socials.
- Deliberar sobre els conflictes i dilemes ètics que es presenten en la pràctica de la intervenció professional en servicis socials, analitzant els valors i circumstàncies presents en els mateixos, en ordre a l'adopció de les millors decisions possibles.
- Assessorar en els processos concrets de decisió que s' hagen de donar en les situacions de conflicte ètic entre professionals, persones usuàries dels servicis socials i institucions, així com, de manera general, en els processos relatius a les preses de decisió en intervencions professionals.
- Oferir resposta i assessorament davant les consultes rebudes, plantejades per professionals, persones usuàries o els seus familiars, administracions públiques que participen en el SPVSS, entitats, comitès d'ètica departamentals, municipals, de centre o intercentre, i ciutadania en general, sobre problemes, conflictes o dilemes ètics que puguen donar-se en el transcurs d' actuacions o intervencions de caràcter tècnic professional.
- Elaborar informes i recomanacions davant de casos concrets sobre els quals es demani assessorament.
- Elaborar dictàmens sobre els assumptes que els siguen sotmesos a consideració per la conselleria competent en matèria de servicis socials.
- Proposar, d'ofici o a petició de les persones i entitats referides a l'article 4 del present decret, protocols d'actuació per a les situacions que, per la seva gravetat, controvèrsia generada o freqüència, generen conflictes ètics.
- Promoure i col·laborar en la formació contínua i la docència en ètica i deontologia professionals, dirigida a les persones professionals, i en col·laboració amb els col·legis, associacions professionals de les disciplines que integren els equips d'intervenció social i universitats públiques de la Comunitat Valenciana.
- Impulsar investigacions sobre qüestions d' ètica en relació amb les intervencions de caràcter social, professional i institucional.
- Fomentar la celebració de jornades, reunions o qualsevol altra activitat amb l' objectiu de facilitar l' intercanvi de coneixements en matèria d'ètica en servicis socials
- Promocionar la millora de la qualitat de les actuacions, l' eficàcia de les intervencions i el registre i difusió de les bones pràctiques en l'àmbit de l'ètica, així com fomentar l' excel·lència de l'exercici professional.
- Valorar iniciatives o bones pràctiques professionals que siguen proposades al Comitè d' Ètica, amb l' objectiu de posar-les en valor i promoure la seva generalització.
- Elaborar una memòria anual d' activitats, que s' haurà de trametre per la secretaria a la direcció general competent en matèria de formació, recerca i qualitat en serveis socials.
- Col·laborar en l'elaboració de l'Estratègia d'Ètica en els Servicis Socials valencians, a aprovar i implementar per la Conselleria competent en matèria de serveis socials.
- Elaborar i proposar un Codi Ètic per als Servicis Socials valencians, a aprovar i implementar per la conselleria competent en matèria de servicis socials.
- Conèixer i coordinar les actuacions dels comitès d' ètica departamentals, així com conèixer les actuacions dels comitès d' ètica de les administracions locals i dels centres i intercentres de servicis socials existents.
- Participar en el Consell Valencià d'Inclusió i Drets Socials, a través d'una representació permanent en aquest Consell, coordinant-se amb ell i traslladant al mateix l'opinió del Comité.
- Participar en l' Observatori de l' SPVSS, a través d' una representació permanent en el mateix, coordinant-se amb ell i traslladant-li l' opinió del Comitè.
- Qualsevol altra funció de naturalesa anàloga a les anteriors o que li siga atribuïda legalment.
Què no pot fer?
El Comitè no tindrà capacitat per a:
- Peritar sobre les denúncies o reclamacions que afecten els aspectes procedimentals, tant tècnics com jurídics, de la intervenció social, o sobre conflictes en l' àmbit de regulació de la transparència, el dret d' accés a la informació pública i la protecció de dades personal.
- Proposar sancions.
- Adoptar decisions de caràcter vinculant.
- Emetre judicis sobre les eventuals responsabilitats de les persones professionals implicades en els assumptes que se li sotmeten.
Com actua?
El Comitè actua mitjançant el Ple, format per un màxim de 44 persones, entre les persones membres titulars i suplents; mitjançant la Comissió Tècnica de Gestió, el seu òrgan executiu; i mitjançant les Comissions Tècniques, que són els diferents grups de treball creats ad hoc en relació amb temàtiques específiques. El Ple del Comitè té una presidència, una vicepresidència, una secretaria tècnica i 36 vocals.
El Ple té seu a la ciutat de València, sense perjudici que puga celebrar les seues sessions plenàries en altres municipis de la Comunitat Valenciana. Es reuneix de manera ordinària una vegada al trimestre.
La Comissió Tècnica de Gestió coordina les comissions de treball que es creen i prepara les tasques del Ple del Comitè, i la integren el president, la vicepresidenta i quatre vocals, elegides pel Ple. La persona que exerceix de secretària tècnica de la Comissió Tècnica de Gestió és la mateixa que exerceix aquest càrrec en el Ple del Comitè i és una persona de perfil tècnic, funcionària, adscrita a la Conselleria amb competències en matèria de servicis socials, a proposta de la persona titular de la direcció general competent en matèria de formació, recerca i qualitat en servicis socials i que actuarà amb veu i sense vot.
Actualment existeixen quatre Comissions Tècniques:
- Comissió Tècnica de Difusió: aquesta Comissió s' encarrega en primera instància de l' elaboració d' una proposta per al web del Comitè i un díptic informatiu.
- Comissió Tècnica de Coordinació i Formació: aquesta Comissió s' encarrega de conèixer i promocionar les vies i els recursos per a la formació en ètica per a les persones membre dels Comitès d' ètica i altres persones interessades, així com de conèixer l' existència dels Comitès d' ètica d' inferior rang jeràrquic existents i la coordinació amb els mateixos, com de la promoció de la creació dels que encara no existeixen.
- Comissió Tècnica de Recerca: aquesta Comissió s' encarrega de promoure la recerca en matèria d' ètica i sobre els dilemes ètics existents en l' actualitat en l' àmbit del SPVSS. A més s' ocupa d' analitzar i valorar les desigualtats existents en l' accés als recursos socials, iniciant la seva andadura en l' àmbit de l' habitatge.
- Comissió Tècnica per a l' Elaboració de Bones Pràctiques: aquesta Comissió s' encarrega d' elaborar els criteris per a la promoció i reconeixement de les bones pràctiques.
La xarxa de Comitès
Els Comitès d'ètica de la Comunitat Valenciana s'articulen en comitès departamentals, locals i de centre o intercentre.
Qui pot consultar el Comitè?
La consulta podrà ser iniciada d' ofici o a instància de part, per les persones usuàries dels serveis socials, les seves famílies, representants legals de les persones usuàries, les persones professionals dels servicis socials o per les persones responsables de la direcció i gestió dels centres, servicis i institucions gestores de servicis socials.
Així mateix, podran promoure les seves actuacions les administracions públiques presents en els seus respectius àmbits territorials.
Què es pot consultar?
Consulta sobre conflictes i dilemes ètics que es presenten en la pràctica de la intervenció professional en servicis socials.
Consulta sobre processos concrets de decisió que es donen en les situacions de conflicte ètic entre professionals, persones usuàries dels servicis socials i institucions, així com, de manera general, en els processos relatius a les preses de decisió en intervencions professionals.
Com es pot consultar?
Amb caràcter general, les consultes en la matèria es plantejaran davant els comitès d' ètica locals i departamentals, o davant els comitès d'ètica de centre o intercentres, quan les qüestions suscitades se circumscriguen a una àrea territorial d' actuació determinada, o a un centre concret o a diversos d'ells. Les consultes es plantejaran davant el Comitè quan aquestes qüestions sobrepassen l' àmbit d' actuació dels comitès d'ètica locals, departamentals, de centre o intercentres; quan aquests no estiguen constituïts, o quan aquests acorden motivadament la seva elevació per entendre que supera la seva capacitat d'actuació o consideren que no tenen l' objectivitat necessària per assessorar sobre la corresponent consulta.
No obstant això, no podrà instar-se de nou l'actuació del Comitè o de la resta de comitès d'ètica sobre qüestions que siguen mera reproducció d'altres anteriors ja plantejades davant d' aquests.
Davant eventuals discrepàncies de criteri, apreciació o valoració sorgides entre els diversos comitès d'ètica, prevaldrà en tot cas el criteri del Comité d'Ètica dels Serveis Socials de la Comunitat Valenciana, sent aquest l'únic competent per a emetre dictàmens.
Més informació: Comité d'Ètica dels Serveis Socials - Comité de Ética de los Servicios Sociales - Generalitat Valenciana